جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
معرفی ساعت لمسی یا اسمارت واچ ها و نکات پیرامون آن

معرفی ساعت لمسی + 10 بهترین برند ساعت هوشمند و اسمارت واچ

چند سالیست که اسمارت واچ‌ ها (ساعت‌ لمسی یا هوشمند) توانسته‌اند جای خوبی را در بین طرفداران دنیای تکنولوژی پیدا کنند. انواع مختلفی از ساعت هوشمند در بازار موجود است که با قابلیت‌های متعددی ارائه شده‌اند. در ادامه همین مطلب قصد داریم تعدادی از بهترین ساعت‌های لمسی یا اسمارت واچ‌های معروف بالا را معرفی کنیم. با مجله آریا زمان (نمایندگی ساعت های لوکس و برند در تهران) همراه باشید.  

ساعت هوشمند (smart watch) چیست؟

اسمارت واچ نسل جدیدی از ساعت‌های هوشمند است که با قابلیت‌های متعددی طراحی شده است. این ساعت‌های مچی امکانات زیادی دارند که آن‌ها را شبیه گوشی‌های هوشمند می‌کند. به طوری که بتوانید با کمک صفحه نمایش لمسی از قابلیت‌های متعدد آن‌ها استفاده کنید.

امکانات و برنامه‌هایی همچون ضربان قلب، بررسی علائم حیاتی، نمایشگر خواب عمیق و … از جمله قابلیت‌هایی این ساعت‌ها هستند. علاوه بر این ساعت‌های هوشمند برای فعالیت‌های خارج از منزل و حتی برای کوهنوردان و شناگران هم می‌توانند کاربردی باشند. به همین دلیل است که بسیاری به اسمارت‌واچ‌ها درست مثل یک کامپیوتر کوچک روی مچ نگاه می‌کنند.

این ساعت‌های هوشمند اولین بار در دهه 2010 توسط شرکت‌های فناوری ساخته شده است که قابلیت‌هایی شبیه به گوشی‌های هوشمند داشتند. اپل، سامسونگ، شیائومی و سونی از جمله برندهای بزرگ تولید اسمارت واچ هستند که در دنیا مشهور شده‌اند.

از جمله امکانات ساعت‌های هوشمند باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نمایش اعلان مربوط به رویدادها
  • ارائه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف برای پیاده‌روی، غواصی و …
  • مدیریت رسانه برای گوش دادن به موسیقی و …
  • پاسخ صوتی به پیام‌های گوشی
  • ردیابی تناسب اندام برای ورزشکاران
  • داشتن GPS و ردیابی موقعیت برای پیدا کردن موقعیت مکانی

انواع ساعت هوشمند لمسی

انواع مختلفی از اسمارت واچ‌ها در بازار جهانی عرضه می‌شوند. در ایران هم این محصولات طرفداران زیادی دارند که عبارتند از:

  • داشتن باتری با عمر طولانی
  • صفحه نمایش قدرتمند و واضح
  • بند از متریال مرغوب (سیلیکون)
  • قابلیت‌های متعدد از جمله اتصال به گوشی
انواع ساعت هوشمند لمسی
انواع ساعت هوشمند لمسی - آریازمان

مزایا و قابلیت‌های مختلف اسمارت واچ

مزیت‌هایی که ساعت‌های لمسی دارند، باعث می‌شود تا مشتریان زیادی داشته باشند. از جمله مزیت‌ها و امکانات مختلف ساعت‌های هوشمند باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سهولت استفاده: این ساعت‌ها مثل ساعت‌های آنالوگ قدیمی نیستند که فقط بتوانید حرکت عقربه‌ها و تاریخ را مشاهده کنید. بلکه قابلیت دسترسی به اطلاعات مختلف، امکان برقراری تماس (دریافت و ارسال پیام، کنترل پخش موسیقی و …) را انجام می دهند. به طوری که بدون اینکه گوشی را از جیب خود خارج کنید بتوانید از تمامی این امکانات استفاده کنید. البته ساعت های هیبریدی نیز برخی از این قابلیت‌ها را ارائه می‌دهند اما عملکردی محدودتر از اسمارت واچ ها دارند. 
  • مناسب و کاربردی برای ورزشکاران: یکی دیگر از قابلیت‌های ساعت‌های هوشمند برای کسانی است که به ورزش و تناسب اندام اهمیت زیادی می‌دهند. به طوری که بتواند معیارهای تناسب اندام، از جمله تعداد گام‌های برداشته شده، کالری سوزانده شده و یا تعداد ضربان قلب را ردیابی کنند.
  • قابلیت‌های سفارشی‌سازی: این ساعت‌ها را می توانید مطابق با سبک و ترجیحات شخصی خود شخصی‌سازی کنید.
  • قابل استفاده برای سفر و کوهنوردی: داشتن GPS، قطب‌نما و نقشه از جمله امکانات دیگر اسمارت‌واچ‌هاست.
  • عکاسی کردن: اگر عاشق عکاسی سلقی هستید، این ساعت‌ها چنین قابلیتی را در اختیار شما قرار می‌دهند. هر چند هنوز در این زمینه پیشرفت کاملی نداشته‌اند؛ اما در آینده بهبود پیدا می‌کنند.
  • امکانات بررسی سلامت: اگر می‌خواهید سطح قند خون، اکسیژن خون و دمای بدن خود را کنترل کنید، این ساعت‌ها چنین قابلیتی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

تفاوت ساعت هوشمند با مچ‌بند هوشمند چیست؟

شاید مچ بند هوشمند را دیده باشید که شباهت زیادی به اسمارت واچ دارد و احتمالا پیش خودتان فکر کرده‌اید خوب این دو محصول چه تفاوتی با همدیگر دارند؟ تفاوت مچ بند هوشمند و ساعت هوشمند در قابلیت‌های آن‌هاست. در زیر تفاوت‌های هر دو محصول هوشمند بررسی شده‌اند.

تفاوت‌ در

ساعت هوشمند

مچ بند هوشمند

نوع کاربرد

تمرکز بر روی تناسب اندام و فعالیت های ورزشی

ترکیب قابلیت‌های ساعت و گوشی از جمله ردیابی تناسب اندام با ارتباطات (تماس و پیامک)

ظاهر

شبیه به مچ‌بند

شبیه به ساعت معمولی برای استفاده روزانه با بندهای جداشدنی (استیل ضد زنگ، چرم، سگک مانند، لاستیکی و غیره)

محل استفاده

قابل استفاده برای زمان ورزش

قابل استفاده برای محیط‌های کاری

عمر باتری

دارای باتری با عمر طولانی‌تر: یک بار شارژ و 3 – 5 روز استفاده

دارای باتری با عمر کوتاه‌تر: یک ساعت شارژ و یک روز استفاده

برنامه‌های ردیابی تناسب اندام اضافی

نصب برنامه‌های اضافه کمتر

امکان نصب برنامه‌های اضافه ردیاب تناسب اندام با وضوح بالا

 

تفاوت ساعت هوشمند با مچ‌بند هوشمند چیست؟
تفاوت ساعت هوشمند با مچ‌بند هوشمند چیست؟ - فروشگاه آریازمان

معایب ساعت هوشمند یا اسمارت واچ کدام است؟

با وجود همه مزیت‌هایی که یک ساعت هوشمند می‌تواند داشته باشد، اما بدون نقص و ایراد نیستند. برخی از معایب ساعت‌های لمسی  عبارتند از:

  • نداشتن دقت بالا در ارائه داده‌ها: برخی از محصولات بازار ممکن است در ردیابی داده‌ها دچار اشتباه شوند. برای مثال در برنامه‌ کالری سوزی و نمایش ضربان قلب تا 80 درصد از داده‌ها اشتباه است.
  • کوتاه بودن شارژ باتری: عمر باتری این محصولات بین 1 تا 2 روز دوام می‌آورد و شما مجبورید مدام آن‌ها را شارژ کنید.
  • وابستگی به گوشی هوشمند: این محصولات برای ارائه برخی از امکانات مثل دریافت اعلانات و دسترسی به اینترنت به تلفن هوشمند وابسته هستند.
  • محدود بودن قابلیت‌ها: اگرچه یک اسمارت واچ قابلیت‌ها و امکانات زیادی دارد، اما در مقایسه با آنچه که تلفن هوشمند ارائه می‌دهد، محدود است.
  • هزینه بالا: ساعت‌های هوشمند در مقایسه با ساعت‌های معمولی گرانترند.

بهترین مارک های ساعت لمسی هوشمند

تعداد زیادی برند در بازار وجود دارد که بهترین ساعت لمسی را عرضه می‌کنند. در زیر 10 مورد از بهترین برندهای تولیدکننده این محصول معرفی شده‌اند.

بهترین مارک های ساعت لمسی هوشمند
بهترین مارک های ساعت لمسی هوشمند - فروشگاه آریازمان

برند اپل (Apple)

اپل همیشه پرچم‌دار بسیاری از محصولات دیجیتال از جمله ساعت‌های هوشمند است. این شرکت از سال 2015 خط تولید اپل واچ را راه‌اندازی کرد و طولی نکشید که محصولات آن با استقبال زیادی در بازار مواجه شدند. حالا 9 سال از تولید اولین ساعت هوشمند اپل می‌گذرد و 10 سری از محصولات این برند راهی بازار شده‌اند.

محصولات این برند با سیستم عامل اختصاصی watchOS عمل می‌کنند که در مقایسه با سیستم‌عامل‌های دیگر (Tizen و Wear OS) قابلیت‌های بیشتری دارد. تاکنون بیش از 20 هزار اپلیکیشن برای این سیستم عامل طراحی شده است.

از دیگر مزیت‌های اسمارت واچ‌های اپل باید به مقاومت بالای آن‌ها در برابر آب، رطوبت و گرد و غبار اشاره کنیم. این محصولات با داشتن یک صفحه نمایش لمسی، از فرمان‌های ساده لمس و سوایپ پشتیبانی می‌کنند.

ساعت‌های هوشمند سامسونگ (Samsung)

سامسونگ رقیب اپل است که محصولات متنوعی را در بازار عرضه می‌کند. این برند برای تولید ساعت‌های لمسی خود از سیستم عامل WearOs استفاده می‌کند. تاکنون این برند ساعت‌های باکیفیتی را در بازار عرضه کرده است که از جمله باید به Galaxy Watch 7 اشاره کنیم.

ساعت‌های هوشمند سامسونگ نیز با قابلیت‌ها و امکانات زیادی همراه هستند. وجود یک حلقه چرخان برای استفاده راحت‌تر از ساعت لمسی از جمله مزیت‌های محصولات سامسونگ است.

شیائومی (Xiaomi)

سومین برند معروف بازار در زمینه تولید ساعت‌های هوشمند، شیائومی است. این برند نیز همچون دو رقیب قبلی خود در زمینه تولید گوشی، لپ‌تاپ، تبلت و گوشی هوشمند موفق عمل کرده است.

ساعت‌های لمسی شیائومی در تمامی دنیا طرفداران زیادی دارد و ایرانی‌ها نیز از جمله مشتریان محصولات این برند هستند. از جمله پرفروش‌ترین ساعت‌های شیائومی باید به می بند 8 پرو شیائومی اشاره کنیم.

ساعت‌های هوشمند گارمین (Garmin)

چهارمین برند تولید کننده اسمارت واچ‌، گارمین نام دارد. حتما می‌دانید که ساعت‌های سوئیسی در دنیا شهرت زیادی دارند. ساعت‌های هوشمند گارمین هم محصولات سوئیسی هستند که با امکانات متعددی همچون گام‌شماری، فاصله و میزان کالری سوزانده شده راهی بازار شده‌اند.

این شرکت برای تولیدات خود از سیستم عامل اختصاصی Garmin OS استفاده می‌کنند. بیشتر ساعت‌های گوشمند گارمین برای ورزشکاران کاربرد دارند. این ساعت‌ها با حسگر ضربان قلب و امکان بررسی وضعیت خواب کاربر راهی بازار شده‌اند.

ساعت‌های فیت بیت (Fitbit)

از دیگر برندهای مشهور تولید اسمارت واپ باید باید فیت بیت‌ اشاره کنیم. این شرکت آمریکایی جزء بهترین‌ها در حوزه ساعت‌های هوشمند است. بیشتر محصولات این برند برای ورزشکاران مناسب است. زیرا فیت بیت بیشتر تمرکز خود را بر روی قابلیت‌های حوزه سلامت و ورزش گذاشته است.

بررسی میزان فعالیت فیزیکی، ردیابی کیفیت خواب و گام شمار از جمله قابلیت‌های این محصولات است. فیت بیت برای ساعت‌های هوشمند خود اپلیکیشن‌های اختصاصی طراحی کرده است. از جمله ویژگی‌های این محصولات باید به مقاومت در برابر آب اشاره کنیم.

ساعت‌های لمسی برند آمازفیت (Amazfit)

یکی دیگر از بهترین برندهای تولید اسمارت واچ در دنیا آمازفیت نام دارد که بیشتر محصولات آن میان‌رده و با قیمت مناسب هستند. در واقع این شرکت برای جلب نظر مشتریان ساعت لمسی سعی کرده است محصولات خود را با ارزان راهی بازار کند.

این شرکت محصولاتی را برای سلیقه‌های مختلف تولید می‌کند. ساعت‌های لمسی آمازفیت به شکل مربع و یا گرد تولید می‌شوند و برای ساخت آن‌ها از بهترین متریال‌ها از جمله آلومینیوم استفاده می‌کند. باتری قدرتمند از دیگر ویژگی‌های ساعت‌های هوشمند این برند است.

ساعت‌های لمسی برند آمازفیت (Amazfit)
ساعت‌های لمسی برند آمازفیت (Amazfit) - فروشگاه آریازمان

هواوی (Huawei)

در یک دوره گوشی‌های همراه هواوی در بازار فروش داشتند و حالا نوبت به ساعت‌های هوشمند آن رسیده است. این برند بر روی سیستم عامل ساعت‌های لمسی متمرکز شده است و برای تولید آن‌ها از سیستم عامل Harmony OS استفاده می‌کند. ساعت‌های هواوی با امکانات و قابلیت‌های زیادی راهی بازار می‌شوند.

فسیل (Fossil)

در بین همه برندهایی که اسمارت واچ تولید و عرضه می‌کنند، باید به شرکت آمریکایی فسیل نیز اشاره کنیم. این برند سال‌هاست که در زمینه محصولات شیک و دیجیتالی فعالیت می‌کند.

بیشتر ساعت‌های برند فسیل بر روی فیتنس و سلامتی متمرکز شده‌اند و امکانات اصلی آن‌ها برهمین اساس طراحی شده است. قیمت ساعت‌های هوشمند فسیل در مقایسه با اپل کمتر است و با این حال باید به لوکس بودن آن به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد اشاره کنیم.

سه برند چینی (هایلو، میبرو و ایمیلب)

هایلو، میبرو و ایمیلب سه برند چینی هستند که در زیرمجموعه برند شیائومی قرار می‌گیرند. میبرو از سال 2015 و ایمیلب از سال 2014 فعالیت خود را در زمینه تولید ساعت‌های لمسی آغاز کرده‌اند. حالا این برندها جزء بهترین شرکت‌های تولیدکننده ساعت هوشمند هستند.

قیمت مناسب و امکانات متعددی همچون حسگر سنجش ضربان قلب و سنجش اکسیژن خون از جمله ویژگی‌های ساعت‌های این سه برند چینی است.

کیسلکت (Kieselect)

آخرین برندی که در لیست بهترین شرکت‌های تولیدکننده اسمارت واچ قرار می‌گیرد، کیسلکت نام دارد. این برند هم جزء زیرمجموعه‌های شیائومی محسوب می‌شود که فعالیت خود را در سال 2014 آغاز کرد. حالا جزء بهترین برندهای تولید اسمارت واچ در بازار محسوب می‌شود. قیمت مناسب و امکانات متعدد از جمله ویژگی‌های ساعت‌های هوشمند کسیلکت است.

راهنمای خرید ساعت هوشمند یا ساعت لمسی

با توجه به کاربردی بودن و قیمت بالای ساعت‌های هوشمند خرید آن‌ها ممکن است کمی دشوار باشد. از طرفی تنوع محصولات در بازار آنقدر زیاد است که خرید بهترین ساعت لمسی را سخت‌ می‌کند.

در زیر به معیارهای خرید بهترین اسمارت واچ پرداخته‌ایم.

توجه به طراحی و فرو صفحه نمایش محصول

اولین نکته مهم برای خرید بهترین ساعت هوشمند توجه به فرم و طراحی صفحه نمایش است. این محصولات با صفحه نمایش گرد، مربع یا مستطیل طراحی می‌شوند که انتخاب یکی از این فرم‌ها به اندازه مچ دست و سلیقه شما بستگی دارد. اپل واچ‌ها فقط به صورت مربع طراحی می‌شوند.

اگرچه در بیشتر محصولات از صفحه نمایش LCD یا OLED استفاده می‌شود، اما شما به دنبال ساعتی باشید که در آن از صفحه OLED استفاده شده باشد. این نوع صفحه نمایش وضوح و روشنایی بیشتری دارد و در عین حال به صرفه‌جویی در شارژ باتری نیز کمک زیادی می‌کند.

داشتن گارانتی ساعت هوشمند

شاید بتوانید یک اسمارت واچ ارزان قیمت را بدون گارانتی تهیه کنید، اما اگر می‌خواهید از آنچه که خریداری می‌کنید، مطمئن باشید، بهتر است به ضمانتنامه محصول دقت داشته باشید. حتی باید تاریخ آن را نیز بررسی کنید.

توجه به سنسورهای پایش سلامت

بسیاری از ساعت‌های هوشمند برای ورزشکاران طراحی می‌شوند. به همین دلیل با وجود سنسورهای حرکتی و پایش سلامت می‌توانند میزان کالری مصرف شده، ضربان قلب و سایر اطلاعات مربوط به بدن ورزشکار را بررسی کنند.

اگر اهل ورزش هستید و هدفتان از خرید اسمارت واچ برای دریافت اطلاعات مربوط به سلامت بدن است، باید به سنسورهای پایش سلامت در ساعت نگاه کنید.

توجه به سنسورهای پایش سلامت
توجه به سنسورهای پایش سلامت - فروشگاه آریازمان

بررسی میزان امکانات رابط کاربری

یکی دیگر از ویژگی‌های ساعت‌های هوشمند، داشتن رابط کاربری آسان همراه با امکانات متعدد است. یکی از تفاوت‌های اصلی بین ساعت‌های باکیفیت و گران‌قیمت به نوع رابطه کاربری آن‌ها مربوط می‌شود. برای مثال در اپل واچ یا گلکسی واچ امکان نصب برنامه بر روی ساعت وجود دارد تا کمتر به گوشی نیاز داشته باشید.

پشتیبانی از زبان فارسی

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای خرید ساعت لمسی توجه به پشتیبانی از زبان فارسی است. در این صورت است که فونت‌های فارسی در اعلانات به درستی نمایش داده می‌شود و استفاده از ساعت برایتان راحت‌تر خواهد بود.

قدرتمند بودن باتری ساعت

باتری یکی از مهم‌ترین قطعات در هر محصول دیجیتالی است و در مورد ساعت هم باید گفت نقش مهمی در نگهداشتن شارژ مصرفی دارد. باتری‌های قدرتمند در مدت زمان کوتاه‌تر شارژ می‌شوند و برای مدت زمان بیشتری شارژ را نگه می‌دارند. به همین دلیل زمان تهیه یک اسمارت واچ باید به قدرت باتری آن دقت داشته باشید.

در آخر

انتخاب بهترین ساعت لمسی به دلیل تنوع محصولات شاید کار ساده‌ای نباشد. در اینجا ما تلاش کردیم تعدادی از بهترین شرکت‌های تولیدکننده اسمارت واچ‌های دنیا را معرفی کنیم. همچنین به نکاتی که برای خرید ساعت هوشمند نیاز دارید، پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مطلب برایتان مفید و کاربردی بوده باشد.

سوالات متداول معرفی ساعت لمسی یا اسمارت واچ

خیر هنوز بسیاری از قابلیت‌های اسمارت واچ‌ها از جمله اتصال به اینترنت به گوشی همراه وابسته است و بدون گوشی ممکن است عمل نکند.

اپل، سامسونگ، شیائومی، هواوی، گارمین و فیت بیت از جمله سردمداران تولید ساعت‌های هوشمند در بازار هستند.

همانطور که نام ساعت هوشمند مشخص است همچون یک ساعت گذشت زمان و تاریخ را اعلام می‌کند و قابلیت‌های بیشتری دارد که آن را به یک گوشی هوشمند تبدیل می‌کند. اما مچ‌بندهای هوشمند روی قابلیت‌های ورزشی تناسب اندام متمرکز هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + نوزده =

پیمایش به بالا