جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
اصول ست کردن ساعت مچی در استایل آقایان | سایت آریا زمان

اصول درست ست کردن ساعت آقایان که باید بدانید

ست کردن ساعت آقایان با لباس می‌تواند بازتاب شخصیت و سلیقه هر فرد باشد. در واقع، ساعت مچی نه تنها یک وسیله برای نشان دادن زمان است، بلکه ست کردن آن با لباس، نیاز به توجه به جزئیات دارد.

دقت داشته باشید که با توجه به نوع لباسی که می پوشید، ساعت مچی مناسب خود را انتخاب کنید. ست کردن ساعت و استایل بدون توجه به یکدیگر می تواند استایل شما را ناهماهنگ نشان دهد.

با این حال باید به یاد داشته باشید که ساعت جز اکسسوری های جانبی استایل محسوب می‌شود و نباید بر استایل شما غالب باشد.

در این مقاله از سری مقالات آریا زمان، نکات اصولی در مورد ست کردن ساعت‌ مچی با استایل مردانه را بیان می‌کنیم تا بتوانید در موقعیت‌های مختلف تصمیم درست را بگیرید. 

اگر مایلید اصول ست کردن ساعت آقایان با لباس را بدانید این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

فهرست مطالب

انتخاب صحیح و ست ساعت مچی مناسب استایل

همان طور که می‌دانید، ست کردن ساعت با لباس چقدر در ظاهر نهایی شما تاثیرگذار است. بنابراین هر استایل و سبک پوشش، نیازمند سبک خاصی از ساعت است. در ادامه به بررسی سبک‌های مختلف استایل کردن ساعت مچی مردانه می پردازیم:

ست ساعت مچی براساس نوع لباس انتخابی

ست کردن ساعت مچی با قوانین خاصی دارد. اما همان طور که می دانید ساعت ها در سبک ها و انواع مختلف در بازار موجود می باشند که هر کدام با استایل های خاص خود متناسب می باشد. اگر شما لباسی با طول بلند انتخاب کرده‌اید، مناسب است که ساعت مچی شما در قسمتی از مچ قرار بگیرد که به راحتی دیده شود.

در صورت انتخاب لباسی با طرح کوتاه تر و ساده، بهتر است که ساعت مچی شما نیز با طرح ساده و مناسب باشد تا به همخوانی و هماهنگی لباس و ساعت کمک کند.

همچنین اگر لباسهای شما دارای سبک و طیف رنگی متنوع هستند در هنگام خرید ساعت خود دقت کنید که بند ساعت شما قابل تعویض باشد. به علاوه صفحه نمایش ساده تری را انتخاب کنید. اینگونه با تعویض بند ساعت خود می توانید آن را با استایل های متفاوتی ست کنید.

معمولا طراحان لباس و افراد دارای دید تخصصی در این زمینه می‌توانند به شما در این زمینه و سایر مواردی که در تیپ شما تاثیرگذار هستند، کمک بسیار زیادی بکنند.

حتی مواردی را که شما ممکن است به تاثیر هارمونی آنها را در استایل خود توجهی نکنید، نیز از چشم این افراد دور نمی‌ماند. مثلا اگر فرم صورت مربعی داشته باشید، بهترین مدل مو های مناسب فرم صورت مربعی را نیز به شما معرفی می‌کنند.

در ادامه به ست کردن ساعت مردانه با سبک استایل های مختلف می پردازیم:

لباس رسمی

برای ست کردن ساعت آقایان با لباس های رسمی مانند کت و شلوار و کراوات ، بهتر است از ساعت هایی به رنگ طلایی  یا نقره ای ساده و کلاسیک که دارای صفحه نازکی هستند استفاده کنید.

 ساعت های رسمی در دفاتر کار اداری، در جلسات مهم با مشتریان، در عروسی‌ها و مهمانی‌هایی  رسمی کاربرد دارد. ساعت‌های رسمی ویژگی های زیر را دارند:

·  طراحی صفحه: ساعت‌های رسمی معمولا دارای صفحه‌ی ساده با کمترین پیچیدگی هستند. برای اینکه ظاهری رسمی‌تر و شیک‌تر داشته باشید، صفحه‌ی ساعت باید ساده‌تر باشد. ساعت با لباس مجلسی باید طراحی ساده و مینیمال در شکل صفحه و حتی اعداد و عقربه‌ها داشته باشد.

موومنت: یکی از ویژگی های ساعت های رسمی، موومنت های مکانیکی و کوارتز می باشد که جذابیت ساعت های کلاسیک را دو چندان می کند.

شهرت برند: ساعت های رسمی جز با سابقه ترین ساعت ها در صنعت ساعت‌سازی لوکس به شمار می روند. همین امر باعث شده که برند ساعت های کلاسیک را از دیگر ساعت ها متمایز سازد.

ست کردن ساعت مچی آقایان با لباس رسمی | سایت آریا زمان
ست کردن ساعت مچی آقایان با لباس رسمی | سایت آریا زمان

لباس نیمه رسمی

لباس های نیمه رسمی، استایل شما در محیط های کاری است که چندان رسمی نمی باشد. هنگامی که صحبت از استایل های نیمه رسمی می کنیم، ناخودآگاه یاد پیراهن های دکمه دار و کت های اسپرت بدون کراوات می افتیم.

استفاده از ساعت مچی های با صفحه بزرگ مانند ساعت های خلبانی، مسابقه ای، فیلد که دارای پیچیدگی های زیادی در طراحی خود هستند، برای ست کردن ساعت آقایان در استایل نیمه رسمی پیشنهاد می شود.

لباس غیر رسمی و اسپرت

ساعت های زیادی مانند ساعت کژوال، ورزشی یا غواصی برای استایل های غیر رسمی هستند.

شما می توانید برای ست کردن ساعت مچی مردانه با لباس های غیر رسمی مانند پیراهن های یقه دار، شلوار های جین، شلوار های سه خط و… از هر ساعتی که اسپرت باشد و خیلی کلاسیک نباشد، استفاده نمایید.

بنابراین اگر می خواهید که فعالیت های ورزشی مانند دوچرخه سواری داشته باشید، یا در ملاقات‌های دوستانه شرکت کنید، بهتر است که به فکر تهیه ساعت مچی هایی مانند ساعت مچی های فیلد باشید.

ست ساعت مچی براساس نوع لباس انتخابی | سایت آریا زمان
ست ساعت مچی براساس نوع لباس انتخابی | سایت آریا زمان

ساعت‌های اسپرت ویژگی های زیر را دارند:

  • نوع فعالیت: ساعت‌های ورزشی مختلف برای انواع مختلف فعالیت‌ها طراحی شده‌اند. به‌عنوان مثال، ساعت‌های مخصوص دویدن ممکن است دارای GPS و نظارت بر ضربان قلب باشد، در حالی که یک ساعت گلف ممکن است دارای ویژگی‌هایی مثل نقشه‌برداری زمین و امتیازگیری باشد.
  • دوام: یکی از ویژگی های ساعت‌های ورزشی، مقاومت در برابر ضربه و داشتن شیشه‌های ضد خش می باشد. به همین دلیل بهترین انتخاب برای فعالیت های بدنی می باشند.
  • شهرت برند: دلیل اصلی محبوبیت ساعت‌های ورزشی، دوام و قابلیت اطمینان برخی از برند های این نوع ساعت می باشد.

ست کردن ساعت مچی براساس رنگ ساعت

برای ست کردن ساعت بهتر است انتخاب رنگ ساعت مچی با رنگ لباس هماهنگ باشد. اگر صفحات ساعت، عقربه ها و اعداد روی ساعت رنگ روشنی داشته باشند، برای لباس روز و غیر رسمی تر مناسب می باشد، در حالی‌که صفحه های خاکستری، خاکی، سیاه یا قهوه ای برای لباس‌های شب و مراسم رسمی مناسب هستند.

برای ست کردن ساعت مچی با استایل آقایان می توان از روش های زیر استفاده کرد:

ست کردن با رنگ یکسان:  ساده‌ترین راه انتخاب یک ساعت مچی با لباس هم رنگ با آن می باشد. این قانون در مورد تمامی رنگ‌ها از جمله رنگ سیاه، سفید، قهوه‌ای، سرمه‌ای، کرم یا هر رنگ دیگری صادق است.

ست کردن با رنگ کمربند و کفش

یکی دیگر از راه‌های آسان توجه به رنگ کمربند و کفش‌تان است. اگر می‌خواهید استایل حرفه‌ای‌تری را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از رنگ های مکمل رنگ کمربند یا کفش خود برای انتخاب بند یا صفحه‌نمایش ساعت مچی خود استفاده نمایید.

انتخاب ساعت مچی براساس بند ساعت مچی

بند ساعت مچی نیز می‌توانند نقش مهمی را در ایجاد هارمونی با استایل مردانه ایفا کنند. بند های فلزی ساعت را می توان با رنگ سگک کمربند ، رنگ سگک کفش یا رنگ غالب استایلتان هماهنگ کنید.

لازم به ذکر هست بند های فلزی در محیط‌های کمتر رسمی قابل‌استفاده هستند؛ اما بندهای چرمی بهترین انتخاب برای مجالس و مراسم‌های رسمی‌اند.

ست کردن ساعت بند چرمی با جنس و رنگ کفش شما یک انتخاب مناسب برای شما است. لازم به ذکر است ،ساعت شما باید با کمربند و کفش شما همخوانی داشته باشد. مثلا می توانید ساعت هایی با بند چرمی قهوه‌ای را با کفش چرم قهوه‌ای استایل نمایید.

دقت نمایید که استفاده از بندهای چرمی که مشابه بندهای لاستیکی هستند در تعطیلات و موقعیت‌های تفریحی مناسب می باشد.

ساعت بند فلزی نسبت به ساعت‌های بند چرمی راحت‌تر با لباس‌های دیگر ست می‌شوند، اما بندهای چرمی شیک‌تر و رسمی‌تر هستند.

بند های رابر ساخته شده از سیلیکون بوده و جنسی پلاستیک گونه دارند. متنوع ترین طیف رنگی را می توان در بند های رابر مشاهده کرد. توجه داشته باشید که این استایل به هیچ عنوان رسمی نیست. اما مناسب استفاده ی روزمره، ورزش، کوهنوردی و … است.

 بند های حصیری که به تازگی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده اند مرزی بین کلاسیک و مدرن، اسپرت و نیمه رسمی اند. به طوری که نمی‌توان آنها را در هیچ دسته بندی قرار داد.

ساعت مچی براساس بند ساعت مچی | سایت آریا زمان
ساعت مچی براساس بند ساعت مچی | سایت آریا زمان

ست کردن ساعت آقایان براساس صفحه ساعت

صفحه‌های ساعت نیز دارای طیف رنگی گسترده‌ای هستند;  از صفحه مشکی با قاب فلزی گرفته که رایج‌ترین گزینه برای مردان است تا رنگ های روشنی مثل سفید و زرد .

 بنابراین هنگام استفاده از ساعت، مهم است که به دنبال ترکیب رنگ‌های مناسب باشید. مثلا اگر ساعت مچی شما صفحه آبی دارد، چه خوب است که کفش آبی یا شلوار جین آبی نیز به پا کنید

به طور کلی، هرچه کنتراست رنگ ساعت بیشتر باشد، قابل توجه‌تر و غیر رسمی است. یک قاب ساده نقره‌ای یا استیل با صفحه تیره و اعداد کوچک برای استفاده در لباس‌های رسمی مناسب است، در حالی که ساعت های مراسم غیر رسمی می‌توانند رنگ و کنتراست بیشتری داشته باشند.

ساعت مچی براساس صفحه ساعت | سایت آریا زمان
ساعت مچی براساس صفحه ساعت | سایت آریا زمان

انتخاب ساعت مچی براساس رنگ پوست

برای انتخاب رنگ ساعت، باید رنگ هایی که متناسب رنگ پوستتان است را بشناسید. اگر پوستتان در گروه پوست های سرد جای می گیرد، بند ساعت نقره ای متناسب شماست. اگر پوستی گرم دارید، رنگ طلایی متناسب آن است. این دو رنگ غالبا در ساعت های مچی با بند فلزی دیده می شود.

انواع ساعت مچی

ساعت های مچی به طور کلی دارای دو مدل دیجیتال و آنالوگ هستد. ساعت های دیجیتال صفحه نمایش LED دارند که زمان را به صورت عددی نشان می دهند.

در مقابل ساعت های آنالوگ که زمان را با عقربه های ساعت و دقیقه شمار نشان می دهند. این ساعت ها به ساعت رسمی و کلاسیک نامیده. ساعت های مچی آقایان به طور کل در ۵ دسته قرار می گیرند:

ساعت کلاسیک

ساعت مچی های کلاسیک (classic watches) همان طور که از نام آن ها نیز پیدا است، رسمی ترین ساعت های مچی هستند که فقط ثانیه، دقیقه و ساعت را نمایش می دهند. نهایتا این ساعت ها مجهز به تاریخ شمار بوده و تاریخ را نیز نمایش می دهند.

این نوع ساعت ها معمولا بند چرم مشکی یا قهوه ای با صفحه نمایش ساده سفید یا مشکی دارند; تا ساعت رسمی به نظر برسند. به همین دلیل برای داشتن ساعت مچی و ست لباس هماهنگ با مدل های کلاسیک، استایل های رسمی را پیشنهاد می کنیم.

ساعت کلاسیک | سایت آریا زمان
ساعت کلاسیک | سایت آریا زمان

ساعت غواصی (Dive)

ساعت مچی های غواصی، برای استفاده در زیر آب و مخصوص غواصان طراحی شده اند. این ساعت از قابلیت ضد آب بسیار بالایی برخوردار هستند و از ساعت های غیر رسمی به شمار می روند.

از ویژگی های این ساعت صفحه ی با اندازه متوسط و نوار های فلزی بزرگ با اعداد عربی پر رنگ و قابل خواندن در شرایط سخت اشاره می کنیم.

ساعت غواصی | سایت آریا زمان
ساعت غواصی | سایت آریا زمان

ساعت مسابقه ای (Racing/Driving)

ساعت مچی های مسابقه ای صفحه بزرگی دارند که اعداد روی آن بزرگ نوشته شده اند و در طراحی آن ها همیشه از رنگ های متضاد روشن استفاده می شود.

فلز به کار رفته در این ساعت نیز فولاد ضد زنگ است. ساعت مچی های مسابقه ای همیشه دارای یک کرونوگراف هستند و بند آن ها نیز چرمی یا فلزی است.

ساعت مسابقه ای | سایت آریا زمان
ساعت مسابقه ای | سایت آریا زمان

ساعت خلبانی (Pilot)

ساعت های خلبانی در گذشته برای خلبانان طراحی شده بود. صفحه این ساعت ها بزرگ و خوانا است و قطر این ساعت ها بیش از ۵۰ میلی متر است.

تاج بزرگ ساعت های خلبانی اجازه می دهد که آنها را هنگامی که دستکش به دست دارید استفاده کنید. ساعت های خلبانی نیمه رسمی به حساب می آیند. این ساعت ها مناسب استفاده در شرایط سخت هستند.

ساعت خلبانی | سایت آریا زمان
ساعت خلبانی | سایت آریا زمان

ساعت فیلد (Field)

ساعت های فیلد برای اولین بار در جریان جنگ جهانی اول برای نظامیان طراحی شده بودند. تنوع این ساعت ها بسیار بالا است. به طور معمول این ساعت ها دارای مقاومت بسیار بالا و اعداد بزرگ و خوانا می باشند.

بند این ساعت ها اصولا رابر است. همچنین اندازه ی صفحه نمایش ساعت های میدانی تقریبا متوسط می باشد.

ساعت فیلد | سایت آریا زمان
ساعت فیلد | سایت آریا زمان

علاوه بر این موارد باید به چه نکاتی در هنگام ست ساعت مچی توجه کرد؟

  • نحوه قرارگیری ساعت روی مچ باید به گونه ای باشد که بتوانید یک انگشت خود را بین ساعت و مچ خود قرار دهید؛ به گونه ای که بند ساعت روی مچ خیلی سفت نباشد.
  • معمولا ساعت را روی مچ دست چپ می‌بندند؛ اما هیچ قانون برای این موضوع وجود ندارد. در صورت تمایل می‌توانید آن را روی مچ دست راست خود ببندید.
  • اگر از ساعت های هوشمند استفاده می کنید باید بدانید که این ساعت ها با توجه به مدرن بودن و قیمت به نسبت بالایی که دارند مناسب قرار های رسمی نیستند.
  • هنگام استفاده از ساعت های رسمی، به این نکته توجه کنید که این ساعت‌ها برای قرار گرفتن در معرض آب طراحی نشده‌اند. پس حتما موقعیت استفاده از این نوع ساعت ها را در نظر بگیرید.
  • اگر قصد دارید از کت‌های اسپرت همراه با پیراهن غیررسمی استفاده کنید. کافی است چند دکمه از پیراهن خود را باز بگذارید یا از تی‌شرت کمک بگیرید. استفاده از ساعت‌هایی با بند فلزی یا بندهای چرمی که رنگ‌ روشن دارند و یا ساعت‌های تایمردار، از بهترین گزینه‌ها برای ست کردن با کت های اسپرت می باشند.
  • ساعت های نقره ای با کفش های مشکی، خاکستری یا آبی بهتر ست می‌شوند. ساعتهای طلایی هم با رنگهای قهوه ای، بژ، قهوه ای روشن و رنگهای دیگر متمایل به رنگ خاکی بهتر ست می‌شوند.
  • ساعت مچی را متناسب با سایز خودتان انتخاب کنید. سایز ساعت مچی شما نباید بسیار بزرگ یا کوچک باشد و باید با سایز مچ شما هماهنگ باشد. آقایان لاغر اندام باید ساعت مچی با قاب باریک را انتخاب کنند و افراد درشت اندام بهتر است ساعت های درشت تر را به دست کنند.

سخن پایانی

ست کردن ساعت آقایان با هر نو لباسی متقاوت می باشد و قانون خاص خود را دارد که تاثیر بسیار زیادی روی استایل و ظاهر شما دارد. رعایت این راهکارهای ساده به شما کمک می‌کند تا مانند یک استایلیست انتخاب درستی دررابطه ‌با ساعت مچی خود داشته باشید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − نه =

پیمایش به بالا